Tuesday, March 27, 2012

Eksploitasi wanita?

Assalamualaikum and hai.

What makes me write early in the morning macam sekarang ni? (Early lah sangat -__-) AKB48. Yes. A big name kat Jepun sekarang (kot). Yes. Disebabkan dorang, aku duduk menulis entri hari ni. Dan 'adik-adiknya' seperti SND48 (kot). Ada lagi, SKE48 kot. Semua nak 48 lah. And pakai huruf-huruf yang aku tak teringin pun nak tahu apa maksudnya. Banyak lagi, kalau tak silap yang nama ala-ala je and membuatkan aku naik muak. Serius. Muak.

Aku suka tengok Japanese Commercial (CM). Sangat suka. Sebab CM dorang sangat menarik, sangat berbeza dengan Malaysia punya. Kalau kat rumah, aku lah yang paling tak tengok TV. Entah, dah terbiasa macam waktu kat sekolah dulu kot. Mana ada masa nak tengok TV semua (perghh!). Aku sangat boleh hidup tanpa TV. Tapi, please, ganti dengan Internet. Hehe. Aku sangat bersyukur kat rumah ni pakai Unifi. Hihik. So, kalau tengah syok-syok tengok cerita kat TV, tiba-tiba ada iklan (nama CM kat Malaysia :P) , memang tension ah. Terus takde mood nak tengok cerita. Sampai macam tu sekali ke-tidaksuka-an aku terhadap iklan TV. Dah la tak menarik, kadang-kadang tak tahu apa yang nak disampaikan (walaupun ada je CM Jepun camni jugak). Ataupun lebih teruk, mesej yang nak disampaikan tu macam tak patut je. Sama ada berunsur yang tak berapa baik, ataupun lari daripada tujuan asal.
Tapi setakat ni, tiap-tiap tahun, jujur, aku tunggu iklan raya. Tak kisah raya apa-apa tapi semestinyalah tunggu iklan raya Aidilfitri kan. Especially Petronas. Sebab iklan dorang berkualiti dan bagi mesej yang kadang-kadang boleh buat orang menitiskan air mata *ehem*. Iklan TV3 pun mantap jugak (pada aku lah).

Cumanya, sekarang ni, aku sangat tak puas hati dengan CM Jepun yang banyak sangat guna AKB48 dan adik-adiknya tu. Apa ada pada budak-budak tu? Rupa? Bolehlah. Tapi kebanyakannya biasa jek aku tengok. Tapi yelah, taste lain-lain kan. Lagipun orang akan cakap yang aku ni perempuan. So, takdelah tertarik kat dorang. Bakat menyanyi? Hampeh. Sumpah hampeh. Memang takleh pakai punya. Aku tak tahu (dan tak nak tahu pun) grup dorang ni untuk apa sebenarnya. Sekadar untuk jual badan and rupa ataupun jual bakat. Mungkin ayat aku kasar, tapi yes, tulah yang aku nampak. Kalau part jual badan (and mungkin jugak sisterly love yang melampau), superb ah budak-budak tu. Menyanyi? No way. Setakat nyanyi lagu anime yang suara macam comel-comel tu bolehlah. Hmm, bakat menari? Huh. Jangankan aku, abang aku pun boleh buatlah senaman aerobik! Silap hari bulan, Abah pun boleh masuk pertandingan aerobik! Dorang ni bajet cute sangatlah. Padahal tak cute langsung pun. Haish. Rimas I tau!
Aku tak tahu apa fokus group tu (redundant :P). Tapi apa yang aku nampak is eksploitasi wanita. Abang aku yang lelaki tu pun (durh, dah abang takkan perempuan pulak -__-) dah tak berapa minat dengan cerita/drama Jepun sekarang sebab dah tak balance lelaki dan perempuan. Tsumari, golongan wanita dah mengeksploitasi bidang entertainment. And that makes sense pun. Kita kan golongan akhir zaman (tu pun masih tak sedar-sedar lagi *facepalm*). Aku faham, minat lain-lain. And aku pun taklah suruh orang suka apa-apa yang aku suka. Cuma, bukalah mata sikit. Kalau bagi (k)orang AKB48 dan adik-adiknya tu ada bakat, go on. Sukalah dorang. Suka ok, jangan puja. Tapi kalau sekadar 'eye candy', stop it. They don't deserve that.

 #antifan :P

Be grateful, Syarafina! Grow up!

1 comment:

  1. this is what we call the power of 'life without boundary' and a little skill of stalking. ah ha! never knew u had a blog. gotcha syara! sampai hati x bgtau.

    ReplyDelete